Witaj na Gmina Sępólno Krajeńskie   Kliknij aby odsłuchać Witaj na Gmina Sępólno Krajeńskie Powered By GSpeech

W Gminie Sępólno Krajeńskie powstają niecodzienne pisanki

Niezwykłe, wielkanocne rękodzieło tworzą instruktorki animacji społecznej w świetlicach wiejskich w Wysokiej Krajeńskiej- Barbara Blejder i Iłowie- Irena Mierzejewska oraz kierownik Wiejskiego Ośrodka Kultury w Lutowie Małgorzata Senska.

Wielkanocne pisanki inspirowane haftem krajeńskim nawiązują do lokalnej tradycji i dziedzictwa kulturowego. Wzory haftu krajeńskiego  odpowiadają trzem strefom życia: niebu – ziemi – podziemiu, bądź odpowiednio: religia – życie - śmierć. Motywy roślinne składające się na lokalny wzór mają genezę sakralną (owoc granatu, lilie, dzwonki, niezapominajki, łodygi i czepy passiflory), funeralną (makówka) i agralną (kłosy zboża). Haft oparty jest na czterech kolorach: błękitnym, niebieskim, chabrowym i czarnym. Dobór motywów podyktowany został codziennym życiem chłopów krajeńskich. Podporządkowali oni swoje życie pracom rolnym oraz kultowi Najświętszej Maryi Panny.

Poszczególne elementy charakteryzowane są w następujący sposób:

Owoc granatu – interpretowany także jako tulipan, ponieważ jego przekrój przywołuje na myśl cebulę tulipana. To symbol mnogości cnót NMP, miłości ofiarnej i triumfu wiecznego życia nad śmiercią.

Główka makówki – symbol czasowej śmierci, według starych wierzeń przenikanie świata zmarłych do świata żywych, np. w okresie  świąt wigilijnych, gdy dusze wracają na ziemię do domostw, którymi się opiekują.

Lilie – symbol niewinności i czystości NMP

Dzwonki – element związany z celebracją mszy św., jako pełniące funkcję właściwą egzorcyzmowi.

Kłos zboża – symbol paschalnego chleba jak i element agralny, czyli podstawa pożywienia ówczesnych chłopów.

Materiały CkiS w Sępólnie Krajeńskim

Tekst: Katarzyna Śmigiel-Wilkowska

Źródło:

muzeum-zlotow.pl

krajniacy.pl

haftkrajeński.wixsite.com

 

  Kliknij aby odsłuchać Niezwykłe, wielkanocne rękodzieło tworzą instruktorki animacji społecznej w świetlicach wiejskich w Wysokiej Krajeńskiej- Barbara Blejder i Iłowie- Irena Mierzejewska oraz kierownik Wiejskiego Ośrodka Kultury w Lutowie Małgorzata Senska. Wielkanocne pisanki inspirowane haftem krajeńskim nawiązują do lokalnej tradycji i dziedzictwa kulturowego. Wzory haftu krajeńskiego  odpowiadają trzem strefom życia: niebu – ziemi – podziemiu, bądź odpowiednio: religia – życie - śmierć. Motywy roślinne składające się na lokalny wzór mają genezę sakralną (owoc granatu, lilie, dzwonki, niezapominajki, łodygi i czepy passiflory), funeralną (makówka) i agralną (kłosy zboża). Haft oparty jest na czterech kolorach: błękitnym, niebieskim, chabrowym i czarnym. Dobór motywów podyktowany został codziennym życiem chłopów krajeńskich. Podporządkowali oni swoje życie pracom rolnym oraz kultowi Najświętszej Maryi Panny. Poszczególne elementy charakteryzowane są w następujący sposób: Owoc granatu – interpretowany także jako tulipan, ponieważ jego przekrój przywołuje na myśl cebulę tulipana. To symbol mnogości cnót NMP, miłości ofiarnej i triumfu wiecznego życia nad śmiercią. Główka makówki – symbol czasowej śmierci, według starych wierzeń przenikanie świata zmarłych do świata żywych, np. w okresie  świąt wigilijnych, gdy dusze wracają na ziemię do domostw, którymi się opiekują. Lilie – symbol niewinności i czystości NMP Dzwonki – element związany z celebracją mszy św., jako pełniące funkcję właściwą egzorcyzmowi. Kłos zboża – symbol paschalnego chleba jak i element agralny, czyli podstawa pożywienia ówczesnych chłopów. Materiały CkiS w Sępólnie Krajeńskim Tekst: Katarzyna Śmigiel-Wilkowska Źródło: muzeum-zlotow.pl krajniacy.pl haftkrajeński.wixsite.com   Powered By GSpeech

 

 

 

Kliknij aby odsłuchać Powered By GSpeech