Corocznie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, poświęcony zrozumieniu i akceptacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD).
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około jedno na 100 dzieci jest w spektrum autyzmu, który stanowi zróżnicowaną grupę objawów związanych z rozwojem mózgu (ang. autism spectrum disorder, ASD). Autyzm to specyficzny sposób pracy układu nerwowego, w tym mózgu, będący przejawem neuroróżnorodności gatunku ludzkiego. To zjawisko o bardzo szerokim zakresie i wielu odcieniach, stanowiące wachlarz zróżnicowanych cech, zachowań i objawów.
O tych właśnie objawach i zachowaniach rozmawialiśmy z uczniami na dodatkowych zajęciach zorganizowanych przez pedagoga specjalnego w naszej szkole. Spotkania odbyły się zarówno w klasach młodszych, jak i starszych. Po obejrzeniu filmików edukacyjnych pt. „ Dzień Świadomości Autyzmu” i „Animacja o autyźmie” (w klasach młodszych) oraz „ Zobacz czym dla autysty jest autyzm” i „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”(w klasach starszych) wykonywaliśmy rysunki swoich dłoni i kolorowaliśmy je na niebiesko, ponieważ symbolem solidarności z autystami jest kolor niebieski.
Następnie z wszystkich dłoni powstał motyl, który został umieszczony na gazetce szkolnej.
Niebieskie motyle i serca są najbardziej rozpoznawalnym znakiem dla autystów. Dlaczego motyle?Motyle symbolizują indywidualność, wrażliwość, różnorodność i przeobrażanie się. I takie właśnie są osoby ze spektrum autyzmu – wyjątkowe, ciekawe, barwne i dążące do rozwoju.
Stawiak Sylwia
pedagog specjalny